Veckans fråga - Nätmobbning

Veckans fråga handlar om ett allvarligt ämne som egentligen inte rör huvudämnet i min blogg. Men det rör i princip alla som använder sig av internet; nämligen nätmobbning.
 
Ville prata om detta ämne för att jag senast ikväll blev utsatt för det. Det har hänt innan och det kommer hända igen. De första gångerna jag fick elaka kommentarer gick jag under, jag blev så otroligt ledsen och kände mig så hatad. Trodde att alla som läste min blogg eller kollade på mina youtube-klipp tyckte likadant och att jag aldrig mer skulle våga lägga upp en video eller posta ett inlägg med åsikter. Jag blev så otroligt rädd för det hatet som riktades mot mig och varje gång jag tänkte på den där enstaka lilla kommentarer så gjorde det så ont i mig, som ett knytnävslag i magen. Men efter att jag bloggat och varit aktiv på youtube ett tag har jag liksom lärt mig att ta det där. Men självklart blir jag så otroligt ledsen varje gång en elak kommentar trillar in, inte direkt för att jag tar åt mig, men för att människor kan vara så elaka och onda.
 
 
Idag trillade båda dessa kommentarer från två olika killar in på youtube, på en och samma video. Just youtube är ganska hårt på det här viset, tyvärr finns det en hel del hat. Jag älskar verkligen att både kolla på och göra videos, men när man får eller ser andra få kommentarer som dessa sugs bara energin ut ur en.
 
Kan helt ärligt säga att jag inte tar åt mig det minsta av kommentarerna, jag vet bättre än så. Men varför allt detta hat? Hur kan människor vara så vidrigt elaka? Blir speciellt besviken på dessa två män, som båda verkar befinna sig i 20-åldern och som väljer att lägga sig på en så låg nivå att de går in och kommenterar unga tjejers videos. Är det inte oerhört patetiskt? Vem gör så? Har de ingen medkänsla? Även om inte jag, personligen, tar åt mig så finns det massor av unga tjejer och killar där ute som faktiskt gör det. Nu är jag 17 år och jag känner att jag är stark som person, men hade jag fått en liknande kommentar för 3-4 år sedan är jag inte säker på att jag ens skulle kommit över en sådan grej. Och vet ni vad jag tycker att det värsta är med just dessa kommentarer? Att dom har fått gillningar på dom. För det är på något sätt samma sak som att acceptera och uppmuntra till mobbningen, som om det vore okej. Men det är inte okej, inte någonstans, inte mot någon som helst. Ingen förtjänar att bli mobbad.
 
Och ja, man kan säga att jag gav igen med samma mynt. men jag tycker inte att det är okej att ge sig på någon utan egentlig anledning. Om dom vill spela fult, låt oss spela fult. Visst, jag kanske lägger mig på samma nivå som dom, men i stundens hetta blir det lätt så och jag tycker faktiskt att man ska ge igen om man känner för det.
 
Veckans fråga från mig till dig är - har du någonsin blivit utsatt för nätmobbning? Eller har kanske du varit den som nätmobbat? Skriv och berätta, skulle vara härligt om alla ni som vill (man får självklart vara anonym) delade med er av era berättelser.
 
PS. Jag skriver inte detta inlägg för att få medömkan eller liknande, vill framförallt kunna diskutera det här med er och höra era åsikter, jag hoppas också att det kanske på något litet, litet sätt kan hjälpa någon. Tar som sagt inte åt mig, men många andra gör.
bloglovin


Kommentarer
Filippa

Jag har aldrig (vad jag vet) blivit utsatt för detta eller utsatt någon annan för det. Ledsen att du fått massa negativa kommentarer och är glad att du inte tar åt dig längre och hoppas att det är sant men jag har bara en liten sak att säga och det är att jag tycker inte du ska svara något negativt eller nedvärderande tillbaka, visa att du är en bättre person! Ger du tillbaka med samma mynt är du precis som dom. Tänk på det :) kram!

Svar: Håller med, men ibland är det svårt att inte ge igen haha :( Kram! ♥
Amanda

2013-01-19 @ 00:35:42
André Olsson

Nätmobbning är lika vanligt som att äta tyvärr! Men jag vill att du ska veta att jag älskar din blogg, dina inlägg och videos i minsta lilla detalj!! Det finns fler som gillar din blogg än ogillar den. Dessutom om de inte gillar den, så läser de inte den. Idioter kommer alltid finnas tyvärr som vill trycka ner en genom negativa och kränkande kommentarer. Stå på dig bara, och fortsätt med det du gör bara! Många kramar <3

Svar: Tack så jättemycket André, det värmer verkligen! Kramar ♥
Amanda

2013-01-19 @ 00:41:24
URL: http://viceolsson.blogg.se
Sandra

People can be really mean once they have a screan between one another. And you're supposed to look like a gorilla? That is the dumbest thing I've ever heard. Some people are just so sad that they have the urge to talk down to others, and some even enjoy it. Don't let it get to you - even though I know it's easier said than done. If people don't have anything nice to say, they should shut up.

Svar: Thank you so much ♥
Amanda

2013-01-19 @ 05:26:01
Sofie

Det är så sjukt tråkigt att det är så enkelt för folk att bete sig så på internet! Men skönt att höra att du inte tar åt dig längre!

Själv tänker jag alltid att om jag inte har något bra att skriva så tänker jag inte skriva heller! För självklart finns det de gånger när jag faktiskt känner för att vräka ur mig en del dumt, men jag gör det inte, för det gör ingen nytta!

Och det är synd att inte tänker så.

2013-01-19 @ 08:34:34
URL: http://annasofiekarlsson.sajk.com
Sofie

Det är så sjukt tråkigt att det är så enkelt för folk att bete sig så på internet! Men skönt att höra att du inte tar åt dig längre!

Själv tänker jag alltid att om jag inte har något bra att skriva så tänker jag inte skriva heller! För självklart finns det de gånger när jag faktiskt känner för att vräka ur mig en del dumt, men jag gör det inte, för det gör ingen nytta!

Och det är synd att inte alla tänker så.

Svar: Håller verkligen med dig! ♥
Amanda

2013-01-19 @ 08:35:18
URL: http://annasofiekarlsson.sajk.com
Lotta

Alltså jävla idioter! Det är så fuult, dom där gubbarna är säkert så jävla forever alone, har inget bättre för sig när dom är 30 än att sitta och kolla på sminkvideos på youtube OCH kommentera dom. Kul liv! Patetiskt.
You Go Girl!!!

Svar: Haha ja :( ♥
Amanda

2013-01-19 @ 08:56:18
lina

Jag har blivit utsatt. Anonyma kommentarer om att jag var dålig på allt möjligt, som senare visade sig vara en gammal kompis. Det är helt sjukt..

Låt ingen trycka ner dig! Jag älskar din blogg ovh tycker verkligen om fina videos. Fortsätt precis som du gör :)

Svar: Åh usch, just att bekanta/kompisar gör det är verkligen helt sjukt som du säger. Då kan det inte bero på annat än avundsjuka, men jag förstår fortfarande inte hur man kan vilja någon så illa? Helt obegripligt. Tusen tack, stor kram! ♥
Amanda

2013-01-19 @ 09:09:05
URL: http://linakardin.devote.se
Sandra

Hej fina Amanda!
Allt det dem säger är bara ren j'vla skit och jag blir så j'vla förbannad rent ut sagt. Usch vad jag ogillar sådant här. Det är tur att du är stark i dig själv och inte låter någon trycka ner dig.
Men vad sjutton till och med att killar börjar? Det är ju helt sjukt, jag menar alla är såå "modiga" bakom sin dataskärm men skulle dem kunna säga detta till dig på gatan? Knappast!

Nätmobbning har hänt mig många gånger. Det är väl kompisar som sitter hemma med rumpan på datastolen och kommenterar något elakt. Men när de är tjejer som gör det tror jag bara det är ren avundsjuka? Jag har aldrig förstått vitsen med att såra en annan människa. Och jag vet också när stundens hetta lägger sig på allt för snabbt och man svarar något så spydigt tillbaka. Men för all del, det är okej! Men jag har slutat kommentera tillbaka för det är dem inte ens värda.
Jag tycker iallafall att du är bra och ser bra ut oavsett vad andra fårskallar tycker.

Världens största kram.

Svar: Gud vad go du är!Håller med dig till fullo, blir liksom mest irriterad och arg, dom har inte rätt att hålla på! Men det är ju riktigt om kompisarna gör det, största sveket! Tusen tack ♥
Amanda

2013-01-19 @ 09:59:10
URL: http://sandrakafka.blogg.se/
Ebba

Usch vad arg jag blir när jag ser sånt här, vuxna människor som beter sig som små barnungar. Vad hjälper det att vara en skithög på internet, som om de kommer tjäna på det liksom? Nää, usch och fy! Du har i alla fall allt mitt stöd Amanda och jag älskar i alla fall din blogg!

Svar: Ja men eller hur! Tack ♥
Amanda

2013-01-19 @ 10:33:10
URL: http://ebwe.blogg.se
Tove

Det är bara att kolla på Facebook så blir man överruskad av mobbning till tjejer som råkas filmas med orakad armhåla och killar som inte är maskulina nog...

Svar: Ja usch :/
Amanda

2013-01-19 @ 10:35:06
sellwins skönhetsblogg

Det är ett väldigt intressant ämne tycker jag! Sjukt att folk faktiskt sitter och kommenterar på det sättet du visar, särskilt på dem lite mer seriösa klippen.. att ex Hannah Widerstedt har sjukt mycket hatkommentarer kan man ju förstå då hon provocerat fram det.

Svar: Ja det tycker jag med hihi :) Håller med!
Amanda

2013-01-19 @ 10:46:25
URL: http://www.sellwin.se
Malin

För himla hemskt att du har blivit utsatt för detta!! Du är ju hur fin som helst. Vad finns det att klaga på? Det är bra att du inte tar åt dig! Snacka om att slösa sin tid genom att ens orka skriva något sådant? Hhaahaha, patetiskt!
Keep strong Amanda!
OXOX Malin

Svar: Tusen tack vad go du är! ♥
Amanda

2013-01-19 @ 11:18:44
Fanny Eriksson

herregud vad patetiska kommentarer! usch, vad arg jag blir... Men det enda det handlar om är att de som kommenterar är avundsjuka eller osäkra i sig själva, för annars hade de ALDRIG tagit sin tid för att trycka ner någon annan. Det är bra att du inte tar åt dig Amanda, för det ska du verkligen inte eftersom de bara är avundsjuka det handlar om. Hade de personerna varit säkra i sig själva skulle de bara glädjas åt dig och att du lägger upp videos och inte tagit sin tid att kommentera sånadär komentarer. Nej, fyfan för dom och du är JÄTTEFIN Amanda!

Svar: Ja, håller verkligen med dig. Tack söta du ♥
Amanda

2013-01-19 @ 11:55:01
Klara

Såå dåligt att de skriver sånna kommentarer, har de inget annat att göra än att vara taskiga?

Svar: Ja, håller med :(
Amanda

2013-01-19 @ 13:49:06
Emilia

Dom är bara avundsjuka, många fler bryr sig om din blogg än dom som inte gör det! Din blogg äger och du är supersöt!

Svar: Hihi tack vad söt du är!
Amanda

2013-01-19 @ 14:41:06
Emelie Karlsson

Men gud, va sorgligt vilka elaka människor det finns!! dem har inget liv alls... Du är otroligt söt och duktig på att göra videos så skit i dem omogna människorna

Svar: Ja eller hur... Tack ♥
Amanda

2013-01-19 @ 16:09:22
URL: http://missemelies.blogg.se
SOFIA

Det är bra att du inte tar åt dig, för det borde du veeerkligen inte göra. Dina videos är så himla bra och man blir överlycklig när du gör en ny video! :)
Jag har aldrig blivit utsatt då jag aldrig bloggat/gjort videos eller liknande. Men tycker det är sjukt fegt att skriva elaka kommentarer, det bevisar bara att man är otroligt patetisk och inte har ett roligare liv än så.
Kram på dig, vackra du!

Svar: Tusen tack för dom fina orden ♥ Håller verkligen med, så fegt!
Amanda

2013-01-19 @ 20:29:35
Josefin

Jag tycker det är så otroligt lågt av en person att sitta och kommentera andras videor på ämnen de själva inte är intresserade av. Det förlöjligar bara dem själjva. Jag har aldrig blivit mobbad via bloggen, men när jag var med på ex. Lunarstorm så kunde det dimpa ner en och annan elak kommentar som ex."Vad ful du är". Men inget jag tog åt mig av, För jag viste att jag inte kände personen. Jag är 22år och har vett nog att klicka bort en video jag inte tycket är bra eller intressant, men bara för det skriver jag inte en elak kommentar jag tummar inte ens ner, jag skiter i det ist och letar efter en ny video. Jag kan på ett visst sätt tycka att nätmobbningen är värre än annan slags mobbning,(tolka mig rätt) du sitter bakom en datorskärm och ingen ser dig, Det är fegt!

Svar: Ja, eller hur! Håller verkligen med. ♥
Amanda

2013-01-20 @ 03:11:43
URL: http://jelversson.devote.se
Julia

Usch jag får så ont inom mig när jag läser sånt här, förstår inte vad folk tänker med. Jag var med om det för några år sedan att någon anonym skrev ett väldrigt elakt meddelande till mig på bilddagboken, blev förstörd! Hatar all sorts av mobbning men något av det värsta är när personen i fråga väljer att vara anonym för att de inte vågar stå för vad det tycker. Nä fy fan säger jag bara! Bra att du är stark nog att skita i dessa dumhuven, hejja dig! Du är grym! :)

Svar: Håller verkligen med! Tack fina du ♥
Amanda

2013-01-20 @ 12:31:24
URL: http://juliafahlstedt.blogg.se/
Elin

Blir otroligt ledsen då jag ser såna kommentarer, jag kan säga att jag brukar spåra ip-adressen till de kommentarer som är värst!
har själv blivit mobbad, vet hur det känns!
men tycker att såna människor inte är värda att sätta sin energi på. jag förstår inte hur man kan sitta och kommentera skit dag efter dag, tänker dom inte? men ta inte åt dej, du är hur fin som helst!
kram!
har följt din blogg sedan du började, så fortsätt med det du gör, och ta inte åt dej! STAY STRONG.

~ peace out & take care.~

/ Elin

Svar: Tack för dina fina ord! ♥ Kramar!
Amanda

2013-01-20 @ 18:50:33
Sofia

Hej,
Vill bara säga att jag håller med om allt det du säger, och även om det här bara är en enda kommentar så hoppas jag att du tar åt dig av berömmet även om du inte lyssnar på de elaka kommentarerna! Jag tycker du är helt fantastiskt duktig och din blogg är en av mina absoluta favoriter och då läser jag mååånga skönhetsbloggar! Du är grym, och tro aldrig något annat!

Svar: Tusen tack <3
Amanda

2013-01-21 @ 22:36:55
Ana-Maria Malesic

Fan vilka sorgliga människor! Bra att du inte tar åt dig och gör aldrig det! Du är vacker! Kram!

Svar: Ja, eller hur! Tusen tack, kram!
Amanda

2013-01-24 @ 13:16:55
URL: http://anamalezic.blogg.se
sara

hej!
alltså bry dig inte om sådana typer. dem är bara avundsjuka på dig för att du är en sådan fin flicka och snäll. Ta inte åt. Men du har verkligen rätt att bli arg? Skit i det. Låtsas som att dem inte finns. Jag förstår dig. Det har aldrig hänt mig men det är säkert svårt att hantera sånt skit. Dem människorna är bara skräp. Som sänker andras självförtroende. Men jag stöttar dig.

Svar: Tusen tack <3
Amanda

2013-01-30 @ 17:49:28
URL: http://passionss.blogg.se
Wilma

Jag bryr mig om ditt smink;)<3

Svar: Hihi tack :)
Amanda

2013-02-01 @ 12:17:18
Anna

You go girl! Jag är intresserad av ditt smink iaf och jag tycker du är jättesöt :> skönt att höra att du inte bryr dig :) det som jag gillar bäst med dig och din blogg är att du känns så jordnära och ger bra tips till oss vanliga dödliga, haha. Du inspirerar mig! Ha det bra! Heido :>

Svar: Tack så jättemycket! <3 Kram!
Amanda

2013-02-02 @ 18:23:05
URL: http://mycherrykicks.blogg.se
Kajsa

Hejsan-.- Vad tänker de med? Jag har faktist blivit nätmobbad..Fast inte på youtube som tur är. Det var så grovt att jag visade mina föräldrar. Jag hade gett igen vilket betydde att jag också fick skullden till det. Men han som ser äldre ut han som skrev att dina videos inte var intressanta osv.. Han har jag sett innan.. Kan kopiera vad han skrev då:
Vem fan bryr sig om dina videos?, Kom igen, pallar inte kolla på dem.Du har problem. Jag svarade: Vad jag har förstått är det du som har problem som kollar på mina videos fast du "INTE" tycker dom är intressanta.
Det var det! Men svara bara inte..det är det bästa! Jag tycker dock väldigt synd om dig. Dom verkar inte ha nåt liv jag menar då skulle man inte sitta och kolla på unga snygga tjejer som du.. Lycka till det blir nog bra ska du se, och tack för alla fina tips om sminket. Tusentals kramar från lilla mig /Kajsa

Svar: Hej! Vad tråkigt att höra, så himla onödigt! Tusen tack för dina fina ord, kramar i massor!
Amanda

2013-02-03 @ 15:46:28
Linnea

Tycker att detta massiva hat över nätet är hemskt! Det är skrämmande hur vissa människor beter sig! Jag tycker det är suveränt att du står upp för dig och säger ifrån när du får sådana kommentarer. Verkligen! Men det hat du riktar tillbaka är oroväckande. Någon annans elakheter kan aldrig rättfärdiga dina elakheter. "Fet jävla gubbe" är inte heller ett okej språk på Internet, det är också en form av närhat. Tänk på det. I övrigt; keep up the good work och våga säga ifrån! Kram!

Svar: Håller med dig! Dock är det svårt att i stundens hetta låta bli att kommentera tillbaka med samma mynt haha :D
Amanda

2013-02-07 @ 23:37:26
URL: http://linnettt.spotlife.se
Anonym

skulle vilja gilla kommentaren du skrev till gubben , så jävla bra skrivit!

2013-02-11 @ 22:01:46
Ella

Njaa, jag hade en blogg där en väldigt omogen person kommenterade hur fula mina djur var och sånt. Kände mest lite komiskt då, var nog bara elva, tolv år. Har aldrig skrivit elaka kommenterar på bloggar, youtube eller liknande då jag tycker att det såklart känns så sjukt fel!!

2013-02-19 @ 20:43:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600