Vilken hudtyp har jag?

Det dök upp några frågor om hudtyper efter mitt senaste inlägg - hur vet man vilket hudtyp man har? Ja, det är ju inte så lätt att bara gissa! Det är viktigt att veta vilken hudtyp man har eftersom det avgör vilka produkter man ska använda, om du har produkter som egentligen är lämpade för en annan hudtyp än den du har så kan det bidra till finnar och utslag i värsta fall. Så här kommer en lista på kännetecken för de olika hudtyperna, den kollumn du känner igen dig bäst i är den hudtyp du är!
 
Normal och blandad hud
    Har din hud i ansiktet en jämn och slät färgton?
    Saknar din hud synliga porer?
    Blir du ibland glansig i pannan, på näsan och hakan (T-zonen)?

Fet och oren hud
    Blir din hud lätt blank, särskilt i ansiktets T-zon (panna, näsa och haka)?
    Får du lätt finnar och synliga pormaskar?

Torr hud
    Stramar din hud efter rengöring?
    Känns din hud matt och saknar naturlig lyster?
    Blir din hud ibland fnasig och rödflammig?

Anti-Age – första ålderstecknen
    Vill du motverka för tidigt åldrande av huden?
    Ser du fina linjer i huden?
    Behöver din hud hjälp att bibehålla fuktbalansen?

Anti-Age – mogen hud
    Har du fina linjer och torrhetsrynkor i huden?
    Tycker du att din hud har minskad spänst och elasticitet?
    Har din hud mindre lyster?

Känslig och intolerant hud
    Känns huden stram och varm?
    Reagerar din hud lätt på yttre faktorer?
    Har du en ljus/tunn hud?
    Har du tecken på tillfällig irritation?
    Har du lokal rodnad i huden?

Röd och blossande hud
    Har du en ljus/tunn, ”genomskinlig” hud?
    Har du en ojämn ansiktsfärg?
    Får du periodvis eller permanent rodnad?
    Har du en blossande hud, lättpåverkade blodkärl och svullnad?

 
Källa: http://www.apotekhjartat.se
bloglovin


Kommentarer
Carros Beauty - a Beauty Blog

Haha kul att jag har i princip allt negativt på varenda hudtyp... Rodnad, irritation, torrhet, fet T-zon, stora porer, finnar, fina linjer, flagor.
Min hud är helt knäpp. Tur att det finns hudvård i alla fall!

Svar: Men åh :( Ja det är verkligen tur!
Amanda

2012-06-26 @ 13:56:56
URL: http://carrosbeauty.com/
Matilda

Jag har både fet och torr... Den är torr så fort den kommer i kontakt med vatten eller annan rengöring men blir ändå fet några timmar efter tvätten.

2012-06-26 @ 17:42:44
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se
Lisa

Tusen Tack Amanda!

2012-06-26 @ 18:24:02
Ulrika - Fotograf u.norman

Vilken trevlig och intressant blogg du har! :)

Svar: Åh men tack :D
Amanda

2012-06-27 @ 08:29:41
URL: http://unorman.wordpress.com
Lisa

Alltså... Jag tycker att min hud passar in på ALLA punkter, utom de två första och mogen hud. Det kan ju omöjligt vara bra.

Svar: Haha :D Du kanske har blandhy då? :D
Amanda

2012-06-27 @ 11:40:30
URL: http://lisasfanclub.se
Johanna

Tack så jättemycket för tipsen! Men om man har smått synliga pormaskar, inga finnar men blir ibland glansig i pannan, på näsan och hakan; vad har man då för hudtyp?

Svar: Blandhy skulle jag tro! Så har jag med :)
Amanda

2012-06-27 @ 12:18:15
URL: http://bridge.blogg.se
Sarah

Vilken bra guide!

2012-06-28 @ 10:52:52
URL: http://wrengler.blogg.se
Nadja

Åh, jag är kär i din blogg! :}

2012-06-28 @ 20:28:18
URL: http://nadjamelissa.blogg.se
Jossan

Hej! Älskar din blogg!! Jag undrar om du har ett skönhetstips till mig som har känslig och intolerant hud? Jag vill bli av med rodnaden och vill få en fin och jämn hudfärg i ansiktet. Dessutom undrar jag om du har ett tips för tunn känslig hud, när jag har rakat benen eller när jag har skrubbat blir huden torr och irriterad och kort därefter då jag har "tvättat" bort skrubbet så får jag utslag.. Jag har provat att smörja in huden sen i omgång men det hjälper inte så mkt.. Vet du någon särskild bodylotion eller annat som man kan använda? Hjälp vad ska jag göra? ☺

Svar: Använd produkter som är anpassade för känslig hy, oparfymerade. Och var rädd om din hy! Smörj in den osv.
Det här med att raka benen... Först och främst - använd en bra rakhyvel! Är den för slö kommer den dra i huden och irritera den. Håll dig borta från skrubbandet ett tag, det är ju egentligen inte nödvändigt om din hy inte mår bra av det. Eller så kanske du ska testa en mildare skrubb? Se till att alltid använda parfymfria produkter där du är känslig. Sedan kan du också använda en aftershave efter rakningen. Lycka till!
Amanda

2012-07-10 @ 21:32:51
Ebba

För mig stämmer det mesta in på torr hy, men när jag får finnar kommer det mest runt tinningarna. Jag är ganska röd på kinderna också. Finns det någon bra foundation eller concealer som du tror passar min hudtyp?

Älskar din blogg, en av de bästa jag följer! Kram

Svar: Låter som du har lite bland-hy! Brukar du bli fet i ansiktet? Isåfall bör du undvika foundations med oljor i. Om du generellt är torr i ansiktet så se till att använda produkter som är återfuktande och inte uttorkande.
Åh tack tack :D Det gör mig jätteglad. Kram!
Amanda

2012-10-22 @ 17:56:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600