Tikei's Mineralfoundation

Här kommer äntligen recensionen på Tikei's foundation, har förstått att många är sugna på att veta mer om hur den fungerar. Förbered er på ett lååååååångt inlägg, haha! Eftersom många undrar över Tikeis foundation så ville jag göra ett så utförligt inlägg som möjligt så att ni får svar på alla era frågor! Hoppas det är okej ändå :)



Till att börja med så beställde jag ett kit där det ingick 2st 9 grams foundation och en Ultimate Kabukiborste, det kostade 350 kronor. Klicka här för att komma till sidan där du själv kan välja vad du vill ska ingå i kitet, det finns massor att välja mellan! Man fick också med två tester på ögonskuggor vilket var jättekul!

Färgerna jag valde på foundationens var P1 och P2. Om ni går in på deras hemsida och klickar in er på foundations (direktlänk) kommer ni se att det finns massor av färger att välja mellan. Framför varje färg står det antingen "Cool", "Neutral", "Peach" eller "Warm"

Cool - För kalla hudtoner
Peach - För kalla/neutrala hudtoner
Neutral - För neutrala/varma hudtoner
Warm - För varma hudtoner

Alla olika typer av varmhet/kallhet tonen så finns 7 st nyanser och jag tror att alla kan hitta sin rätta nyans! Själv valde jag som sagt Peach i 1 & 2 i och med att jag är lite kall i hudtonen och väldigt ljus. Det som är bra med att beställa detta kitet där 2 st foundations är att om man är osäker på vilken färg som passar bäst kan man alltid blanda 2 st för att få till den rätta färgen. Det finns också små prover att köpa för 10 kr styck!


FÖRE / EFTER

Vad jag tycker om den:
Ja, bilden talar ganska mycket för sig själv! Jag har inte använt något annat än foundationen och som ni ser så täcker den grymt bra. Ska jag vara ärlig har jag tidigare haft svårt för mineralfoundations, har inte hittat någon jag tycker täcker bra och som inte är för glansig. Mineraler har ju en tendens att få huden glansig i och med att det är mycket lyster i dem. Men den här foundationen mattar snarare ner, samtidigt som en fin lyster finns i ansiktet.

Hur jag applicerar den:
Även om jag inte har sådär jättemycket finnar så är jag vääääldigt röd runt näsan & har typ svarta ringar runt ögonen, men foundationen bara trollar bort det! För att få bästa möjliga täckning gör jag såhär: jag häller upp lite foundation i locket av burken, sen "rör" jag om med Ultimake Kabukiborsten där i för att verkligen jobba in pudret i borsten, då är det enklast att lägga foundationen tycker jag. Sen sveper jag runt med borsten i ansiktet, jobbar in den i huden med runda rörelser och trycker ganska hårt men inte för hårt. Tar mer på borsten när jag behöver. När jag lagt foundationen i hela ansiktet tar jag en stor concealer pensel, jobbar in lite foundation i den och sen trycker jag liksom på pudret där jag behöver mer täckning (runt ögon & näsa i mitt fall). Vill du täcka finnar så använd en liten borste så att du kommer åt ordentligt.

Foundationen är väldigt lätt att jobba upp till en mycket hög täckningsgrad så hur bra täckning du får beror mycket på borsten du använder. Använder du en mjuk borste kommer täckningen inte blir lika bra.

Ultimate Kabukiborste:
Superbra kabukiborste! Är precis lagomt hård för den här foundationen men samtidigt mjuk & behaglig mot huden.

Om nyansen jag valde:
När det kommer till nyansen på foundationen så vet jag inte om jag bara hade väldigt tur att hitta den perfekta färgen eller om den helt enkelt sjunker in väldigt bra i huden så att det ser naturligt och fint ut. Peach 1 är den färgen jag använder nu, peach 2 kommer nog bli perfekt även den till våren & sommaren.

Sammanfattning:
För att sammanfatta det hela så kan jag bara säga att jag älskar den! Hade faktiskt inte vågat hoppas på att den skulle vara så bra som alla sa att den var, så därför var den över förväntan. Detta är nu mer den foundation jag använder varje dag. Den känns bra för hyn, det känns som att hyn får andas ordentligt när man har den här foundationen på sig till skillnad från många andra foundations.

Skulle vilja ge ett tips till er torrisar där ute! Lägg foundationen precis efter att du smort in dig i ansiktet för att undvika att huden ser ännu torrare ut. Dessutom blandar sig foundationen med hudkrämen och det gör att den "fäster" bättre och ser finare ut!

Allt jag gillar med den:
Superbra täckning!
Lättarbetad och sjunker in bra i huden
Bra nyanser
Billig
Det går snabbt när man använder den
Ger huden fin lyster utan att vara för glansig
Håller sig matt hela dagen
Snabb leverans

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
5/5 i betyg!

HÄR HITTAR NI TIKEI'S WEBSHOP

(Tikei finns bara att köpa över nätet, men sidan är svensk!)

Vill också bara tillägga att även fast jag älskar den så är inte det en garanti för att du ska tycka samma sak!
Bara så att ingen blir jättebesviken & inte alls tycker den är lika bra :)
bloglovin


Kommentarer
Linn

Oj ja det var ju skillnad, jag är riktigt torr vissa dagar och min foundation lägger sig som en hinna och gör att det ser milt sagt förjäkligt ut. Tror du denna skulle funka eller passar den bättre till fetare hy?

2012-01-27 @ 14:26:38
URL: http://Http://qaskiz.blogg.se
Lina

gå gärna in på min blogg och hjälp mig välja mellan två jackor :D

2012-01-27 @ 16:12:53
URL: http://linalejdebos.blogg.se/
duomundi

så bra! måste verkigen prova :)

2012-01-27 @ 16:39:48
URL: http://duomundi.wordpress.com
Lina

ja den är snygg :D

2012-01-27 @ 17:08:05
URL: http://linalejdebos.blogg.se/
Cissi

Måste bara säga att din blogg är superbra! Jättebra tips och förklaringar som gör att även vi som inte är make up-proffs fattar! :)

2012-01-27 @ 22:10:03
Ika

Måste verkligen prova, har hört så mycket bra om deras produkter. Prov beställt! =)

2012-01-31 @ 16:28:04
URL: http://cupcakekittie.blogspot.com
Frida (Pygmeisk)

Jag älskar TiKei, beställde min foundation i N1 för någon vecka sedan och jag är frälst!

2012-02-01 @ 22:00:51
URL: http://pygmeisk.blogg.se/
Ida - mamma till Nova <3

Har precis beställt hem tre prover. För denna måste jag ju bara ha! Hoppas den passar mig lika bra :)

2012-03-29 @ 13:37:20
URL: http://idacarlgren.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600