Varför blir armhålorna mörka?

Mörka armhålor är ett väldigt vanligt problem bland många! Men vad beror det egentligen på? Här är tre vanliga orsaker:
 
1. Stubb - En vanlig anledning är såklart stubb, och då menar jag inte bara att man skippat rakningen ett par dagar, utan stubben kan även finnas vid nyrakat tillstånd och det beror i sitt fall på en dålig rakhyvel som inte kommer tillräckligt nära huden. Skippa engångsrakhyvlarna och investera i en riktigt bra hyvel som du kan köpa till blad till. Gilette's hyvlar är min favorit! En annan åtgärd är att vaxa (för vissa kan det dock orsaka mer irritation och inåtväxta hårstrån, då är det inte ett bättre alternativ), vilket såklart gör ont men det lämnar ju också armhålorna fria från hår längre.
 
2. Deodoranten - Ja, armhålan kan faktikst anta en mörkare nyans beroende på vilken deo du använder. Jag skulle faktiskt gissa att detta är den största boven när det kommer till mörka armhålor. Deodoranter är proppade med kemikalier, tänk själva: deras uppgift (tänker nu på antiperspiranta deosar) är att stoppa svetten, det innebär alltså att de täpper igen huden och det kräver kemikalier. För att undvika dessa kemikalier så mycket som möjligt - använd deodoranter med naturliga ingredienser! Det finns ibland hos de vanliga märkena, som Nivea och Dove.
 
3. Kvarlämnat smuts - Ytterligare en anledning kan vara kvarlämnat smuts. Det är superviktigt att verkligen rengöra armhålorna i duschen. Tänk vad mycket bakterier som samlas där! Om man inte tvättar ordentligt rent så kommer kemikalierna från deodoranten stanna kvar och missfräga huden ännu mer. Man kan faktiskt använda en mild skrubb eller en mjuk skrubbhandske (med tvål på) i armhålorna då & då för att få ordentligt rent och varje dag kan man använda en svamp med tvål och tvätta rent. Rena armhålor betyder också mindre lukt eftersom det är bakterierna som luktar.
 
Vad mer kan man göra för att bli av med mörka armhålor?
Det finns en rad olika hemma-kurer man kan göra för att dämpa det mörka - t.ex. att gnida en avskuren potatis i armhålan en gång om dagen eller att dutta på en blandning av bakpulver och vatten under armarna. Sedan finns det också blekande krämer och liknande på apoteket att köpa. Jag själv har inte provat någon av de nämna medoterna, så jag kan inte säga om de funkar eller inte! Men hemmakurerna kan ju alltid vara värda att testa.
 
bloglovin


Kommentarer
Camilla

Jag kör botox i armhålorna, det fungerar. ;)
Skämt å sidor har jag jätteproblem med att svettas mycket och då får jag botox två gånger per år för att slippa det, det är helt fantastiskt.
Tänk att bara ha problem med mörka armhålor, det vore ju fantastiskt!

2012-06-28 @ 14:28:05
URL: http://thisiscamilla.blogg.se
Matilda

Är det inte så att man har tunnare hud i armhålorna också? Jag vet inte, men det känns som om det kan vara ytterligare en bidragande orsak (på samma sätt som vissa är mörka under ögonen).

Svar: Jo det har du nog rätt i!
Amanda

2012-06-28 @ 15:07:21
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se
Bodypalace

Så nu är färgen på armhålor också ett problem? herregud xD Bara att behålla lite hår så slipper man problem och bara använda deo sparsamt ;)

Svar: Haha, fattar din pik ;) Sjukt hur utseendefixerade vi är ibland...
Amanda

2012-06-28 @ 19:21:46
URL: http://bodypalace.blogspot.se
emilia

Kan inte du ge tips på bra bloggar?:)

Svar: Kanske kommer upp i ett inlägg!
Amanda

2012-06-28 @ 19:58:29
elin

Tack, har försökt hitta ngt om det här innan men nu såg jag detta inlägget ! Tack för hjälpen, awesome blogg ! :D

Svar: Åh tack :D
Amanda

2012-06-28 @ 22:58:05
Art By Tina - Konst & Fashion

Mörka armhålor? Aldrig hört talas om (förutom om det är lite stubbigt då). Använder alltid apotekets, CCS parfymfria torrstick. Finns ingen bättre. Bra pris dessutom och håller länge.

2012-06-29 @ 12:28:59
URL: http://trueborn.blogg.se
Maddiie

Vilken super härlig blogg du har! Du får ha en fortsatt trevlig dag :)

Svar: Åh tack så mycket :D
Amanda

2012-06-29 @ 16:23:23
URL: http://maddiie.blogg.se
Ina

Hej amanda! Jag undrae, när du säger att du får saker hemskickade osv .. Jag vet att du har sagt att du får kritisera produkterna hur du vill osv, men jag undrar om det är företagen som kontaktar dig eller tvärtom.. Eller hur funkar det?

Svar: Det är olika! Ibland kontaktar jag dom, ibland kontaktar dom mig :)
Amanda

2012-06-29 @ 18:53:12
URL: http://inasoderberg.blogg.se
nina malmkjär

vart redigerar du dina bilder? :)

Svar: Photoshop!
Amanda

2012-06-29 @ 20:20:37
URL: http://ninamalmkjaer.blogg.se
SARABACKMAN ~ enjoying life

hittade just till din blogg, grymt bra är du! kan du tipsa om nått som hjälper att ta bort finnar/röda fläckar :D?

Svar: Åh men tack :D Har själv inte haft så mycket problem med finnar, så jag vill helst inte tipsa om produkter som finns utan att jag vet att dom funkar om du förstår vad jag menar :/ Kram!
Amanda

2012-06-29 @ 22:16:05
URL: http://sarabackman.blogg.se
AK

Hej ! Riktigt fin blogg :) den kommer jag kolla in varje dag iallafall ;) Älskar bloggar som har mycket skönhets tips just för jag själv älskar smink och andra skönhets produkter!

Ha en bra dag!

Svar: Åh tusen tack :D
Amanda

2012-06-30 @ 09:14:55
URL: http://arrik.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600