Svar på frågestunden del 1

Jättekul att ni kom med så många frågor! Valde att dela upp svaren på två inlägg, blir så mycket text på en gång annars. Hoppas att ni är nöjda med svaren! Del 2 kommer upp imorgon ♥

 


 


Vad tycker du om mig? :D <3

Love u lotta ;) ♥

 

 

Vilket är ditt favoritsminkmärke och varför?

Oj, det är så himla svårt att säga! Men jag har många favoriter från Make Up Store så det får nog bli mitt svar!

 

Hej! Hur fotar du dina ögonbilder?? Jag har försökt länge men det blir bara mörka och ibland skakiga bilder. Jag har testat att fota vid fönster också men det funkar inte. Min kamera är en NIKON D3100. Tacksam för svar :)

Det här med att fotografera ögon är svårt, jag vet! Det allra bästa är ju såklart när det är ljust, naturligt dagsljus (allra helst molnigt för att slippa skuggor av solen). Så en bra grej är ju att helt enkelt ta dom utomhus, men det är inte alltid så kul denna årstid, hehe. Själv brukar jag stå i mitt uterum som har många fönster, det blir bäst. Du kan ju såklart fota med blixt, men då tenderar färgerna att bli bleka och ”försvinna” lite. Jag brukar testa mig fram när det kommer till inställningar och så. Sen brukar det bli bättre om man inte zoomar in för mycket, prova att fota så att hela ansiktet kommer med, sen kan du beskära bilden i datorn. Och sist men inte minst – ta många bilder! Då har du större chans att få någon bra.

 

 

Hej! Jag skulle vilja ha ett tips på en bra, täckande foundation. En tjockare, och till ett bra pris! Hur gör man för att hitta den rätta färgen på foundation, puder och rouge?

Jag har faktiskt inte hittat någon bra, täckande flytande foundation. Däremot skulle jag rekommendera Tikei’s mineralfoundation i puderform, du kan få en hög täckningsgrad samtidigt som att det inte ser kakig ut. Den kostar bara 120 kronor och är väldigt dryg. Du hittar den på deras hemsida, tikei.se. Att hitta rätt färg kan vara svårt, men testa den på käken för att se att färgen passar överrens med färgen på halsen, så du slipper den där fula randen. Och tänk på att hellre ta en för ljus än för mörk, du kan alltid jobba upp färgen med solpuder.

 

 

Kan du spela in en video på hur man sätter upp håret i en dounat?

Jag äger faktiskt inte en donut, så tyvärr kan jag inte fixa det. Men jag är säker på att det finns 1000 videor om detta på youtube, sök på ”Hair donut tutorial” t.ex. :)

 

 

Jag har ganska långt hår, ungefär en dm nedanför brösten. Hur kan jag på bäst sätt ta hand om det?

För att ta hand om håret kan du göra inpackning en gång i veckan, inte tvätta det för ofta (2-3 gånger i veckan brukar rekommenderas, schamponering torkar ut håret ), använda värmeskydd innan du värmestylar det, hålla topparna fräscha genom att klippa dom då & då. Sen finns det ju massvis med serum, oljor och annat som återfuktar! :)

 

 

När jag rakar mig "down there" röda prickar och det svider och kliar. Om jag låter det växa ut en bit så skavs det och så, och när jag kliar blir det bita skinnbitar som lossnar. Varför och hur ska jag göra för att förhindra det? Hur ska jag raka för att stubben inte ska stå ut ur trosorna?

Det där med rakning ”down there” är inte lätt! Det allra, allra viktigaste är att använda en vass rakhyvel, använd inte engångrakhyvlar utan investera i en riktig hyvel som är riktigt vass. Använd också rakgel, finns bl.a. från RFSU. Sen finns det ju också After Shave som lugnar huden efter rakning, också från bl.a. RFSU. Raka medhårs för att slippa irritation. Det finns massor av saker man kan göra för att underlätta rakning, men ärligt talat tror jag inte det finns något dunderknep för att allt ska gå som smort och ingen irritation ska uppstå, tyvärr. Lycka till! ;)

 

 

Om man ska beställa puder, concealer eller foundation från nätet. Hur ska man gå till väga för att försöka få rätt färg på den? :)

Att beställa puder, concealer och foundation är svårt att beställa från internet, man kan aldrig vara helt säker på att det blir rätt. Vet att man kan beställa små prover från tikei för 10 kr styck. Som jag skrev tidigare, ta hellre för ljus än för mörk! Det är också smart att köpa en ljus nyans och en mörk om du är osäker, då kan du blanda dig till din rätta färg.

 

 

Vilken är den bästa fondationen om man har finnar?

Mineralfoundation är bra för finnar på det sättet att den låter huden andas. Var dock noga med att välja en som inte innehåller ämnet Bismuth, det kan ge små knottror på huden. Känns som att jag sagt det 1000 gånger redan, och jag kommer nog säga det 1000 gånger till: Tikei’s mineralfoundation är grym!

 

 


Vad ska man göra för att slippa finnar?

Det finns ingen mirakelprodukt som trollar bort finnar över en natt, men det finns såklart massor av saker man kan göra för att hjälpa huden på traven! Använd produkter som är anpassade för finnig hy, var väldigt noga med rengöring men överdosera inte med produkter. Provar man nya produkter blir det lätt lite kaos i huden vilket gör att man får finnar, huden måste hinna vänja sig vid produkterna. Sen finns det behandlingar för huden man kan gå på, men det kostar ju såklart lite extra. Har en vän som går på sådana behandlingar och hennes hy har blivit mycket bättre på bara några veckor!

 


Bästa hårtipset?

Finns massor, men det jag tycker gör mest skillnad för mitt hår är att klippa topparna med jämna mellanrum, då håller håret sig fräscht

 

 

Vad går du för utbildning?

Jag läser ekonomiprogrammet! Trivs bra som fasen :)

 

 

Var har du lärt dig allt?

Har lärt mig i princip allt från internet, på bloggar och olika klipp på youtube. Men behöver absolut inte gå en dyr utbildning för att bli bra på smink, ALLT finns att lära sig på internet! Har vart på make up kurs på Make Up Store och The Body Shop, tyckte dock inte att jag lärde mig så mycket.

 

 

Kan du göra en tutorial om hur du gör med dinanögonbryn, eller hur du gör när du böjer upp fransarna och mascara! Lite tips och så :) Jätte bra blogg!!

Har gjort en tutorial på hur jag fyller i ögonbrynen, du hittar den här! Den är dock ganska kort, för det enda jag gör är helt enkelt att fylla i min redan befintliga form så att de blir lite mer markerade med en brynskugga. Tutorial på mascara kan jag försöka fixa! Åh, tack! :D

 

 

Dina bästa tips för att få långt och friskt hår? :D

Som jag sagt tidigare, klipp det ofta! Du behöver inte klippa mycket, ta bara topparna. Det får håret att växa bättre och bli friskare. :D

 

 

Kan du inte visa upp lite mer produkter från Make Up Store? :)

Jo det skulle jag absolut kunna göra!

 

 

Favorit hår-produkt? :)

Tony & Guy Tame It-Serum, funkar grymt bra för mig när mitt hår är torrt, frissigt eller elektriskt.

 

 

Vilket är ditt bästa köp när det gäller smink, en budget produkt och en dyrare? ;)

Budgetprodukt – ELF’s Mineral Blush ”Bliss”, 35 kronor

Dyrare produkter – Smashbox Photo Finish Primer, ca 400 kronor

 

 

 

Hej! Jag har ganska stora ljusblå/grå ögon med långa ögonfransar. Jag använder inte smink ofta men skulle du kunna göra en tutorial i vilken du skulle visa hur man enkelt får "all focus on the eyes"? Helst något ganska enkelt. Gillar din blogg!

För att få mycket fokus på ögonen så tänk helt enkelt på att markera ögonen och låta resten av ansiktet (läppar & kinder) inte få så mycket färg. Jag tycker att en eyeliner är ett bra sätt att få fokus på ögonen, sen såklart att använda färg på ögonen drar uppmärksamheten till dom, speciellt kontrastfärger som röd, rostig, rosa & orange till dina ögon! En sotning är väl det allra bästa. Tack sötis!

 

 

Hur tycker du att man kan gå sminkad om man går i åttan? Älskar smink och sminkar mig till vardags men hur mycket tycker du? Är ögonsminkningar okej till exempel? Eller asså inte vad som är okej utan hur dina åsikter är bara. Haha tack för en grym blogg! Kram

Använd så mycket smink du vill! Det kan ju dock vara roligt att inte sminka sig så mycket så ofta, det är ju roligare att köra på med lite extra ibland, inte varje dag om du förstår vad jag menar? Då lägger ju folk mer märke till att du är mer sminkad :) Kul att du gillar den, puss!

 

 

Vad andvänder du för påsar under ögonen? Vet du någon bra under 200 lappen?

”Cover All Blue” från Make Up Store, kostar 165 kronor, den är grym! :)

 

 

Tipsa hur man fyller i ögonbrynen på bästa sätt!! :D Älskar din blogg!

Det är väldigt individuellt för alla! Har du ganska lite ögonbryn så är det bäst med en penna, med skugga blir det inte samma skarpa linjer och lika starkt färg, har du ganska mycket ögonbryn så funkar det bra med skugga (man kan såklart använda penna också om man föredrar det). Följ din naturliga form, den passar du antagligen bäst i. Taaack!! :D

 

 

Vilka sminkprodukter samt borstar anser du att man bör ha för att fixa till en vardagssminkning?

Det beror lite på, vissa behöver typ inget och andra kanske vill använda mer. Men en bra foundation, concealer, puder, ett fint rouge & mascara för att hålla det enkelt! Foundationpensel, concealerpensel, puderborste & rougeborste.

 

 

Tack, först och främst, för en superbra blogg!
Till min fråga, jag har lite mörka ringar under ögonen som jag täcker över med en skitbra concealer från lumene. men problemet är det att jag har som fina linjer/rynkor under ögonen som concealern jämt, JÄMT, lägger sig i och blir kletig och jävlig. Jag avskyr det, försöker sätta det med puder men det hjälper inte. Finns det någon slags primer jag kan använda?
Kram!

Tusen tack! Kul att du gillar den :) Detta med concealer som veckar sig kan såklart bero på concealern i sig, eller så kanske pudret inte är något vidare? Tänk på att inte använda för mycket produkt, då blir det lätt kladdigt som du säger. Sen kan du absolut testa primer (samma som du använder till hela ansiktet), det ”fyller i” rynkorna och får sminket att hålla längre. Kram!

 

 

Din blogg är as grym! Klickade in mig på den första gången för ett tag sen och tyckte jag kände igen dig, haha. Frågor: 1: Vattenfast mascara - Sliter inte det på fransarna?

Tacktack söta du!  Jo, tyvärr gör det det… Men om man tänker efter är ju inte vanlig mascara precis bra för fransarna heller. Jag har dock inte märkt någon vidare skillnad på mina fransar sedan jag började använda vattenfast mascara.

 

 

2: När började ditt intresse för smink?

När jag gick i åttan och var 14 år! Började läsa sminkbloggar och blev fast!

 

 

3: Har du testat ricinolja? Hjälper det?

Nope, det har jag inte så tyvärr kan jag inte uttala mig ;)

 

 

4: Bästa hårinpackningen som verkligen funkar?

Har inte testat så många, men jag gillar verkligen Dove’s Intensive Repair som är balsam och inpackning i samma produkt.

 

 

5: Jag har typ grön/blå/gråa vilken sminkning passar bäst? :) Hoppas inte det var för många frågor ;)

Rött, rosa, orangea, lila, rostiga färger och guld är jättefint till din ögonfärg! :D

 

 

Vilka är dina favoritprodukter i sminkväg?

Oj vad svårt… Cover All Mix från MUS, Tikeis mineralfoundation, High Tech Lighter från MUS, Victoria’s Secret Beauty Rush Lipgloss, Isadoras Inliner Kajal… the list goes on and on! ;)

 

 

När började du sminka dig?

Sminkade mig en sväng när jag gick i femman & sexan, tog sedan en ”paus”, sedan började jag igen i åttan!

 

 

Har du haft andra hårfärger? :D

Har haft svart med röda slingor i luggen, lite mörkare brunt än jag har nu och sedan har jag slingat några gånger :)

 

 

Hej:) min fråga är: händer de nått om man går i massa smink hela sommaren!

Det är ju aldrig bra för huden att ha smink egentligen, det är viktigt att låta huden andas. På sommarn blir det ju förhoppningsvis varmt och då kan det kännas kladdigt och eländigt att ha massa foundation och så på sig, så satsa på en lätt bas! Annars tycker jag att man kan köra på som vanligt J

 

 

Älskar din blogg, hur länge har du haft den? Och hur mycket pengar satsar du på sminket du använder? :)

Tack! :D Startade den i slutet av december 2011, har alltså snart haft den i två månader.  Jag köper mest budgetsmink, bara för att det är billigt behöver det inte vara dåligt :) Ibland vill man ju såklart unna sig lite extra dyra produkter och då gör jag det!

 

bloglovin


Kommentarer
Mikael

Hejsan, jag har ett modeforum forum.modekampanj.com och skulle behöva lite hjälp från modekunniga och modeintresserade personer att få forumet att växa. Jag skulle bli väldigt glad ifall du och andra som läser detta har lust att ta en titt. Självklart kan ni skriva om eran blogg eller hemsida och ha med den i era inlägg. Moderator roller kommer att dyka upp när forumet växer för seriösa och engagerade personer. Tack för att ni tar dig tid att kolla på detta

2012-02-25 @ 14:57:30
URL: http://www.modekampanj.com
Lovisa

Älskar din blogg! :)

2012-02-25 @ 17:16:04
URL: http://lovisakanniusblogg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600