Veckans fråga: Raka armarna?

Tänkte börja med en liten grej som jag kommer kalla "Veckans fråga" där jag (förhoppningsvis) en gång i veckan ställer en fråga till er. Frågan är alltid skönhetsrelaterad och syftet kan vara lite olika, antingen vill jag bara veta vad ni använder för produkter t.ex. och ibland vill jag starta en liten diskussion av frågan. Hoppas att ni vill vara med och bidra med era svar i kommentarsfältet!
 
Veckans fråga:
Hur ställer ni er inför att raka armarna? Nu menar jag inte under armarna, utan PÅ armarna? Har märkt att fler och fler unga tjejer börjat med detta och jag undrar bara varför man i hela friden ska raka sig på armarna? Har vi inte nog ställen att hålla fria från hår, haha? Jag kan absolut förstå att man vill raka armarna om man tycker att dom är jättehåriga (vilket jag tycker att dom kan få vara), men jag har även sett tjejer som knappt har något hår alls men som ändå vill ha bort det. Visst, det är inte så stor skillnad från att raka benen, men vill vi verkligen skapa ännu norm vad gäller hårväxt?
 
Rakar ni era armar? Varför/varför inte?
bloglovin


Kommentarer
Wilma

Nej, jag gjorde det en gång för några år sedan för att jag störde mig på att jag har/hade mörkt hår och det kan vara därför många gör det, men det ångrar jag nu eftersom det nu är mycket "hårdare" än va det var innan, fast det är inget jag stör mig på.

2013-01-03 @ 21:13:53
URL: http://wilmakarolinaelisabet.blogg.se
Lisa

Jag gjorde det en gång när jag var 11 (är 23 nu) och det var för att jag skämdes nåt så fruktansvärt för mina håriga armar, som inte är eller var så håriga.

2013-01-03 @ 21:30:12
URL: http://breakingbad.blogg.se
Cajsa

nej, jag har fullt upp med andra områden och tycker att armarna ser naturliga ut. vaxa däremot skulle jag kunna tänka mig men isf på salong så att inget går snett.

2013-01-03 @ 21:31:29
maria

Jag rakar mina armar för att jag har ett dyrt silverarmband från Pandora som fastnar i hårstråna annars, gör jätteont. Vill inte sluta använda armbandet så håret får ryka istället. :)

2013-01-03 @ 21:32:29
URL: http://marialala.blogg.se
Malin

Även fast jag är född med PCO och har mer manliga än kvinnliga hormoner (vilket gör att jag bl.a har mycket hårväxt) så rakar jag inte armarna även fast jag tycker dem är håriga. Mest för att alla de jag känner vet om att jag har mer hår på armarna och accepterar det, men också för att jag troligen bara skulle få mer komplex.

2013-01-03 @ 21:34:55
malin

Har en utländsk vän som då har mer hårväxt och mörkare hår i generna och hon och hennes mamma köpte en apparat för flera tusen som man då med hjälp av laser förminskar hårväxten. Känns som att normen är att kvinnor ska ha så lite hår på kroppen som möjligt...

2013-01-03 @ 21:35:17
johanna

Nej,håller värkligen med dig:)

2013-01-03 @ 21:52:03
Emma - photography

Nix, tycker inte jag behöver det. Sedan är jag rädd för att det ska växa ut grövre och typ mörkare om jag skulle göra det, haha! Men det kanske bara är en myt :)

2013-01-03 @ 21:59:44
URL: http://emmajjohanssson.blogg.se
Anonym

rakar absolut inte armarna. rakar benen under armarna osv, alla ''vanliga'' ställen. men inte armarna, endast för att jag tänker på typ framtiden, kul att ha svart stubb på armarna om man skulle glömma raka sig liksom? de första åren är det säkert inte så farligt eftersom stubbet fortfarande är ljust (oftast), men sen liksom.. älskar dig blogg! :)

2013-01-03 @ 22:34:13
Sara

Hej, jag rakar mina armar för jag får stora svarta hårstrån som inte ser så snyggt ut. Tycker verkligen inte om det på mig,

2013-01-03 @ 22:42:31
Cornelia Sandberg

Jag rakar faktiskt mina armar. Om jag inte skulle ha gjort det skulle jag ha väldigt mycket, men det var inte det som var grejen, utan det var även mörkt. Om jag ska vara ärlig så började jag för att jag i högstadiet kunde få kommentar ibland som "men gud vilka håriga armar du har" osv och osäker som jag var så började jag raka dem. Men idag gör jag det av en helt annan anledning, jo för min egen skull och för att jag faktiskt vill känna mig kvinnlig och fräsh. Jag skulle inte trivts.

Sen är det klart att jag ibland låter det växa till en viss gräns. Men ah så är det faktiskt och för mig är det är en naturlig grej som typ ingen förstår sig på.

2013-01-03 @ 23:45:15
Anonym

jag rakar inte mina armar! Tycker det är onödigt, varför ska man lägga ner massa tid på att få bort något som är helt naturligt?

2013-01-04 @ 00:16:31
Martina

Det där var vanligt också när jag var yngre, sånt som går i perioder. Däremot tror jag inte dom förstår att det faktiskt ser grövre ut + att solen inte kommer åt att bleka ner dom vilket gör dom mörkare. Bättre med vaxning som faktiskt kan rycka bort hårsäckar och minska hårväxten llite :)

Har en kompis som började raka precis under naveln (strängen hos killar) och numera MÅSTE hon det för det har blivit riktigt grova svarta hårstrån som hos killar...

2013-01-04 @ 09:29:26
URL: http://annamartinas.blogg.se
Matilda

Mitt hår på armarna syns knappt så jag ser inget syfte med att raka det. Men egentligen är det väl inte konstigare att raka armarna än benen? Vad är syftet med att raka benen, egentligen?

2013-01-04 @ 11:51:59
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se
MYLLENBERG - kärlek, livsglädje & lite svettlukt

Jag gjorde det en eller ett par få gånger när jag var runt 13, tyckte det var jättepinsamt med håriga armar. Konstigt med tanke på att det knappt syns då det är blonda hårstrån. Slutade tack och lov med det ganska direkt igen och glömde sen bort komplexet. Idag bryr jag mig inte, rakar knappt benen om jag ska vara ärlig. Tycker det mest är löjligt :P

2013-01-04 @ 11:53:05
URL: http://myllenberg.se
Annie

Jag rakar inte mina armar, men jag kommer ihåg för några år sedan att jag funderade på det, för mina hårstrån på armarna är så himla långa men struntade i det för dom är blonda så det syns ändå inte speciellt mycket ;) Skönt att jag tog det beslutet, har nog med att hålla andra områden på kroppen hårfria! :D

2013-01-04 @ 14:15:17
URL: http://mylifeasannie.devote.se
Sanna

När jag var ca 12-13(fyller snart 22) så vet jag att jag klippte mina armhår en gång för att det skulle se mindre ut :P Men det blev ett ganska fult och "kantigt" resultat så jag gjorde det aldrig mer :P

2013-01-04 @ 14:51:24
URL: http://sannakarlin.com
B R O W N S U G A R

Jag rakar dom! :) dock inte så mkt som jag gjorde när jag gick i gymnasiet .. haha! Nu har jag knappt något hår kvar, men innan var jag som en apa ;D

2013-01-04 @ 15:09:33
URL: http://www.brownsugar.blogg.se
josefina

Jag rakar mina armar, dålig vana sen jag va yngre

2013-01-04 @ 15:15:41
Frida

Jag har rakat mina armar i närmare tre år nu tror jag, jag tyckte att jag hade jätte håriga armar vilket inte var så värst charmigt. I dags läget så önskar jag att jag aldrig hade börjat för nu känns det inte som om jag kan sluta, några tips till hur man kan sluta utan att blir jätte konstigt ? Typ bleka håren ?

Svar: Bleka kan man säkert göra, men du kanske kan testa att vaxa dom sista gången du tar bort håret? Vaxar man växer håret ut mjukare och det blir inte samma "stubbiga" känsla. Lycka till!
Amanda

2013-01-04 @ 16:21:11
Kajsa Johansson

Jag skulle aldrig få för mig att börja raka min armar!

2013-01-04 @ 18:28:28
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
fideli

Jag bröt min handled för några månader. När jag tog av mitt gips hade jag svarta hår på min arm. Därför har jag rakat den armen en gång och det har hjälpt. Nu har jag inte fått svarta hår.

2013-01-04 @ 21:24:49
URL: http://wfsbeauty.blogg.se
anna

jag kanske inte är rätt person att säga sådant här eftersom jag har superkorta, supertunna, supermjuka och superljusa hårstrån och rakar både ben och armhålor, men jag blir så ledsen när folk rakar sina armar, för ärligt talat tycker jag att det är snyggt med håriga armar. uppfattas säkert som jättekonstig med den åsikten, men, verkligen. det är fint med kvinnor med mörka tydliga hårstrån på armarna.

2013-01-04 @ 23:38:46
URL: http://passingoftime.webblogg.se
Frida

Jag hade funderat på att prova när jag var mindre ca 13-14 år nu är jag 20,(jag är föredetta simmare och simmare brukar vara helt renrakade så därför funderade jag på det)
hade funderat på det ett tag, och min kompis gjorde det och sa att hon ångrade sig för att hon var tvungen att fortsätta med det. dum som jag var så provade jag oxså. och får än idag raka armarna för att det bli bara för mycket. dock gör jag det kanske varannan månad för det växer så sakta på mig så jag lider inte av de så. men ung å dum va man...

2013-01-05 @ 13:47:16
URL: http://fridamider.blogg.se
Elina

Jag rakar inte armarna även fast jag har ganska håriga armar, utan jag bleker håret på armarna istället! Tycker det då ser mer naturligt ut men det kostar ju en lite att köpa blekmedel hela tiden därför bleker jag inte så ofta nu på vintern.

Grym blogg! Älskar att det finns någon i min egen ålder som är så proffsig!

Svar: Smart att bleka :D
Tusen tack! <3
Amanda

2013-01-05 @ 16:37:54
Klara

Jag rakar inte för att jag är blond och håret på armarna är väldigt ljust, och syns inte + att jag har inte så mkt på armarna.

2013-01-06 @ 13:48:50
Anna-Cee

Jag rakar inte armarna, men har gjort. Jag har glutenintolerans (tål inte vete, havre, råg osv) och när jag var liten fick jag inte all näring som jag behövde (när man är glutenintolerant gör kroppen att man inte tar upp näringen, när man inte äter glutenfritt) och det ledde till att jag såg ut att nästan ha anorexia... Inte fint. Eftersom jag inte hade något fett på kroppen började då min kropp att producera extra mycket hår. Lite för mycket, om jag får säga det själv! Så var det väl någon gång då jag gick i sexan och jag blev så sur över att jag inte hade fina armar, och valde att raka dem.

Nu går jag i nian, och bryr mig inte om att jag har hår på armarna. Jag är ju människa!

2013-01-06 @ 14:53:21
URL: http://anna-cee.blogspot.com
Hanna

Näe, skulle aldrig falla mig in att göra det.

2013-01-06 @ 22:01:03
URL: http://sanningsenlig.blogg.se
Johanna

Jag tycker att diskutionsämnet är väldigt intressant. Själv rakar jag inte PÅ armarna men har många gånger varit påväg att göra det under sommaren. Orsaken till att jag inte rakar PÅ armarna är att jag är rädd för att håret blir mörkare då jag har vänner som har rakat armarna, ångrat sig och från att ha haft ljust hår på armarna innan så fick dem mörkt och synligt hår efteråt och har därför fortsatt att raka.
Hur skulle du göra?

Svar: Håller med dig! Tycker INTE du ska göra det, har efter att jag skrev det här inlägget och läst igenom kommentarerna kommit fram till att det inte är värt det, många som skrev ångrade sig. Kram!
Amanda

2013-01-07 @ 08:13:37
URL: http://bridge.blogg.se
Cassandra

Jag rakar mina armar, men inte på grund av vad andra tycker, utan för att jag VERKLIGEN inte tycker om kroppsbehåring (nästan så att man kan kalla det fobi kanske). Känner mig typ ofräsch och jag störs verkligen av det. Vill vara len och mjuk!
Och jag har även väldigt mycket kroppshår, dock är det blont. Men det blir det rätt så jobbigt att raka armarna (och benen) så ofta, så jag funderar på att införskaffa en epilator som jag kan använda till hela kroppen :)
Förstår inte riktigt varför alla tycker det är så "hemskt", liksom, alla rakar ju benen? Inte så stor skillnad egentligen, hår som hår tycker jag. :p

2013-01-09 @ 03:20:41
Ebba

Nja, inte något jag vill göra precis, nu har jag visserligen inte så mycket hår på armarna även fast det kan se mörkt ut i visst ljus. Men det skulle aldrig falla mig in, tycker lite hår är ganska fint egentligen, om ni förstår vad jag menar. Så benen och underarmar räcker gott och väl för mig! :)

2013-01-14 @ 20:26:57
URL: http://ebwe.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600