"Vad är en primer?"

Har fått lite frågor både på mejlen och bland kommentarerna om primers, vad det är, vilka jag rekommenderar och varför det är bra att använda en primer. Därför tänkte jag nu göra ett inlägg om just primer och besvara alla frågor omkring det.

Till att börja med så finns det olika typer av primers. Det finns till ansiktet, ögonen, läpparna, ögonfransarna osv, men de jag tänkte ta upp i det här inlägget är primer till ansikte & ögon då de är de vanligaste och de som jag anser mest relevanta.
Varning för långt inlägg!



Primer till ansiktet

Detta är bra att använda om du upplever att sminket försvinner efter några timmar, vilket det ofta gör efter en slitsam dag i skolan eller på jobbet. Vissa primers har också en mattande effekt, de håller alltså huden matt hela dagen. Primern ger också huden en annan finish, huden blir mer porslins-aktig och själv tycker jag att sminket lättare "glider på" ansiktet.
De primers jag testat till ansiktet är de två ni ser på bilden, Smashbox Photo Finish och elf's Mineral Infused Face Primer (som ni ser på bilden). Båda är riktigt bra! Dock skiljer det en hel del i pris. Smashbox kostar ca 400 kronor, älskar verkligen hur den gör huden sametslen och håller sminket på plats hela dagen. Elf's är betydligt billigare, ca 70 kronor. Den här är en stor favorit och jag är väldigt glad över att ha hittat den. Den är absolut jämförbar med Smashbox och jag vågar nästan säga att den är lika bra! Det kanske skiljer lite grann, men eftersom att den är flera hundringar billigare så kör jag hellre på den!
Jag har även provat Lumenes Matifying and Retexturing Primer, gillar den med! Tror den ligger runt hundra kronor. Den är bra på det sättet att den håller huden matt, dock så gör den min redan torra hud ännu torrare. Men jag skulle gissa att den funkar bättre för er med fet hud!







Primer till ögonen

Är du trött på att ögonskuggan veckar sig i globlinjen efter en timme? Tycker du att ögonskuggans färger inte alls kommer fram på ögonlocket? Testa en ögonprimer! Själv är jag helt beroende av ögonprimers, det går inte att lägga skugga utan, haha! På något fantastiskt sätt lyckas primern alltid att få skuggan att stanna kvar på ögonen hela dagen lång. Dessutom blir pigmenten otroligt mycket bättre på än primer än på bar hud. Mina två favoriter är Smashbox Photo Finish Lid Primer och Make Up Stores High Tech Lighter (som ni ser på bilden). Skillnaden mellan dessa två är ganska stor. Smashbox är mer en "vanlig" primer och den brukar jag använda till mer neutrala sminkningar, kostar 230 kronor. Den funkar skitbra! MUS High Tech Lighter är som en kräm som man lägger tunt på ögonlocket, den är heeeelt fantastisk! Den tar fram pigmenten i skuggan på ett magiskt sätt, är helt kär i den ♥ Dock så blir inte matta skuggor matta på den här, i och med att den är skimrig så gör den skuggorna skimriga, men ibland kan ju det vara en fördel! Du kan även använda den som highlighter. Den kostar 155 kronor. Jag använder båda två och älskar dom!
Jag har även hört mycket bra saker om Lumenes ögonskuggsprimer, den kostar bara 120 kronor.


Jag hoppas att detta inlägget var till någon hjälp! Har ni fler frågor är det bara att skicka en kommentar eller maila: [email protected]
bloglovin


Kommentarer
Ebba

Super bra inlägg och tack för himla stor hjälp även genom sms vännen!! :D Kram

2012-01-24 @ 14:45:35
URL: http://justwhatithink.devote.com
penélope

Ett mycket bra inlägg! Tummen upp!

2012-01-24 @ 16:49:29
URL: http://security.blogg.se/
Mi

Kan man använda primer (jag har elfs) under mineralfoundation? :)

2012-01-24 @ 17:09:23
Lisa

Har aldrig testat ansiktsprimer, bara speciella till ögonen. Kanske ska investera i E.l.fs nästa gång jag shoppar loss där. Har köpt High tech lighter nu iaf! :) Ha det fint!

2012-01-24 @ 20:06:04
URL: http://lisan.blogg.se/
Emelie

Använder man primern bara på ögonlocken eller hela ansiktet?:-)

2012-01-25 @ 08:30:43
Sarah

Älskar verkligen din blogg! Så himla nice med en blogg om bara smink! Har länge letat efter en sån men dom brukar inte vara så bra och förklarar dåligt. Keep up the good work :D

2012-01-25 @ 19:22:43
URL: http://wrengler.blogg.se/
sanna

vart köper man elf's produkter?

2012-01-25 @ 22:06:32
Erica

så mycket smink och tillbehör jag har börjat köpa nu när jag kikar in hos dig ganska ofta...men oh så vacker jag blir :-)



tack för alla tips!



idag tänkte jag beställa lite från elf.

2012-01-26 @ 08:34:26
URL: http://thereisnoplacelikehome.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600