Hur lägger man en fin eyeliner?

Det jag får mest frågor om måste vara eyeliner! Jag vet, det är skitsvårt att få till en snygg och jämn eyeliner, det tar tid och det krävs mycket övning. Tänkte visa er hur jag gör när jag lägger eyeliner, men jag vill bara tillägga att detta är inte receptet på den perfekta eyelinern, alla måste hitta det som passar bäst för dom. Jag vill också säga att jag verkligen inte är en expert på det här, det här visar bara hur jag gör :) Lägger också in lite småtips i slutet av inlägget.


Jag använder mig av en Cake Eyeliner tillsammans med Mixing Liquid och en Eyelinerpensel. Jag föredrar att använda cakeyeliner eftersom man kan blanda till sin egen eyeliner och själv bestämma hur krämig den ska bli osv. Dessutom kan jag välja om jag vill ha den vattenfast eller ej, Mixing Liquid som ni ser till höger är som en vattenfast vätska, den gör eyeliner vattenfast helt enkelt. Vill jag ha en icke-vattenfast använder jag bara vatten. Jag använder en vanlig eyelinerpensel att applicera med, gillar att man kan komma långt fram på penseln och att den är lagomt mjuk. Alla produkter kommer från Make Up Store.

Men detta sätt att lägga eyeliner på funkar för alla flytande eyeliners så det är bara att ta den du har hemma!


Jag börjar med att doppa penseln i Mixing Liquid (fuskar och doppar direkt i burken hihi) och sedan blandar jag runt penseln i eyelinern, precis som vattenfärg! Jag blandar tills jag får den tjocklek och svärta jag vill ha (testa på handen för att se att den är bra).


Steg 1 - Jag börjar på mitten av ögat och målar försiktigt bak mot ytterdelen av ögat. Tunn linje!


Steg 2 - Fortsätter med små rörelser mot inre ögonvrån. Hur långt fram man vill gå är en smaksak, jag brukar gå nästan ända fram. Jag målar linjen lite tjockare och gör den ännu tjockare ut mot ytterdelen av ögat. Endel gillar att inte gå ändå ut i yttersta ögonvrån, men jag gör det för det passar min ögonform bäst. Om man vill kan man alltså inte gå ända ut, utan börja vinga upp eyelinern lite tidigare (detta lyfter ögat lite).


Steg 3 - Nu till det svåraste: vingen! Är du osäker på i vilken riktning den ska gå, lägg penseln från näsvingen via yttre ögonvrån och upp tills där ögonbrynet slutar. Målar du vingen i den här riktningen kommer du få ett öga som ser piggt och vaket ut :)


Steg 4 - När jag målar vingen brukar jag börja där vingen ska sluta, om ni förstår vad jag menar? Jag målar alltså uppifrån och ner, men det är vad man själv tycker funkar bäst. Måla linjen ner tills där eyeliner slutar i yttre vrån. Tycker du att det är svårt att få till snyggt - börja med en liten vinge och bygg på den allt eftersom.


Steg 5 - "Connecta" hela eyelinern. Fyll alltså i där det ser ut som att eyelinern inte riktigt hänger ihop mellan vingen och linjen vid ögat (titta på skillnaden mellan förra bilden och den här så förstår ni nog hur jag menar). Klart!


Små tips som underlättar!
Sitt gärna vid ett bord så du kan luta armbågen mot något medan du målar, detta gör dig stadig på handen!
Ha eyelinerpenseln i ögats riktning, så att penseln ligger avlång mot ögonlocket, inte rakt på! (haha någon som fattade?)
Var inte rätt för att luta penseln lite mot ögonfransarna, dom ska ändå målas med mascara!
Stressa inte! En fin eyeliner kan inte skyndas fram, det tar sin tid ;)
Använd inte en eyeliner med för hård pensel, det blir mycket svårare att måla då.
För att få eyelinern jämn på båda ögonen, måla dom "samtidigt". Alltså, gör du en grej på ena ögat, gör samma på andra direkt!
Öva, öva, öva!
bloglovin


Kommentarer
Saga

Jag har också ett tips som du skulle kunna skriva till om du tycker att det är bra :) nämligen att alltid måla en eyeliner innan man sminkar av sig på kvällen. På så sätt övar man massor och det gör ju inget om resultatet inte blir så bra för det ska ju iaf tvättas bort direkt.



Älskar din blogg btw! :)

2012-01-28 @ 15:50:20
Josefin

Jättebra tips, älsar din blogg!!!

2012-01-28 @ 15:56:50
URL: http://jossansfinast.blogg.se/
melodramatisk.

Fantastiskt bra! Tacktacktack!

e

en fråga... ska man lägga primer efter eller innan man sätter på dagkrämen när man sminkar sig?

2012-01-29 @ 13:25:18
Anna

Väldigt bra tips. Kul med en skönhetsblogg. Tycker du att det är enklare att applicera eyelinern med cakeyeliner än vanlig flytande eyeliner ? Tycker de är så himla svårt och få raka linjer (pojkvännen brukar få hjälpa mig). Så de kanske är dags att investera en cakeeyeliner.

2012-01-30 @ 17:21:45
URL: http://www.annasrum.se
Ida

Tack vilket bra tips ! det där är ju det man nästan alltid misslyckas med annsrs.. =((

2012-01-31 @ 12:47:36
URL: http://festisandi.blogg.se/
cecilia dijkstra

tänk om jag kunde få så jämn och fin eyeliner, du är verkligen duktig!

2012-01-31 @ 19:06:10
URL: http://pervo.blogg.se/
annie

Finns det några andra cakeeyeliner som du har testat och tycker verkar bra? finns Make up store i närheten av mig nämligen. :/

2012-02-06 @ 13:06:08
URL: http://narvefors.blogg.se/
annie

SVAR: jag såg det sen att kicks hade det, synd bara att de kostar så mycket :)

2012-02-06 @ 15:18:21
URL: http://narvefors.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
Bejeweled 160 x 600